Ska du lita på media?

Uppdaterad: 4 sep 2019


Till slut har det börjat blåsa om gråjournalistiken. Med gråjournalistiken avses de artiklar, poddar och andra inslag som är sponsrade, men som ser ut som oberoende nyheter. Det gäller både klassiska och sociala medier. Vi har nu levt i ett antal år med bloggare, särskilt inom området fashion, som på ett eller annat sätt får betalt för att omnämna en tjänst eller en produkt på ett positivt sätt.

På de stora tidningarnas webbsidor blir de betalda artiklarna allt fler. I ärlighetens namn är de ofta också betydligt intressantare än de ”riktiga” artiklarna. Dessutom har de stora mediernas hemsidor fått allt mer utrymme till betalda pressmeddelanden. Många har nog översett med detta eftersom alla vet att traditionella medier ändå har det så svårt ekonomiskt.

Men nu har rapporter om omfattningen börjat få en del att reagera. Kritiken går ut på att medias trovärdighet urholkas i takt med att allt mer sponsrad gråjournalistik. Samtidigt har framför allt Dagens Nyheternas agerande i samband med rapporterna från We are Sthlm i somras ytterligare spätt på diskussionen om medias trovärdighet och tendens att inte rapportera ovälkommen fakta.

För några år sedan lyssnade jag på ett anförande i Moskva om mediesituationen i Ryssland. Där stod det klart att sociala medier har en långt mycket viktigare roll som nyhetsförmedlare i Ryssland än här. Tilltron till de vanliga medierna är så litet att folk är mycket mer engagerade i sociala medier. Invånarna vet mycket väl att det inte är oberoende sanningar som presenteras av medier och föredrar därför att själva avgöra vad de vill tro på. Kanske är vi på väg mot samma situation här. Det tråkigt att tilltron till journalistiken minskar, samtidigt känns det positivt med något som får folk börjar tänka och analysera själva.

© 2019 Oxenstierna & Partners AB