Rapport från presidentvalets battleground: "jag älskar en kvinna i byxdress"

Uppdaterad: 4 sep 2019


Ingrid Christensson, konsult hos Oxenstierna & Partners, har flugit rätt in i presidentvalets hetluft och rapporterar om vad som egentligen händer "over there".  Jag befinner mig i USA för att studera det amerikanska presidentvalet. En mycket intressant upplevelse – speciellt i år…Vi är en grupp på knappt 30 personer som träffar och diskuterar med mycket initierade personer – innan valet mest journalister, universitetsprofessorer och kampanjarbetare. Vi försöker också få se de båda kandidaterna hålla valmöte, så kallade ”rallies”. Därför befinner vi oss i Ohio, som är en så kallad ”battleground state”, där man inte kan vara säker på vem som vinner. Så här nära valet flyger båda kandidaterna runt mellan just de olika battleground-staterna, för att försöka påverka de osäkra väljarna in i det sista. Och för att elda de egna kampanjarbetarna att få så många som möjligt som de vet röstar med deras kandidat, att faktiskt gå och rösta. I USA brukar valdeltagandet ligga på mellan 50-55 % av den röstberättigade befolkningen – att jämföras med Sverige, där motsvarande siffra brukar ligga runt 85 %. Efter valet kommer vi att få höra initierade personer från think tanks och andra institutioner analysera ”varför det gick som det gick”.

Dagen började med gudstjänst i en baptist-kyrka – för att få lite ”local flavor”. Mycket medryckande. De två timmarnas show innehåller bland annat inslaget att pastorn uppmanar församlingsmedlemmarna att gå och rösta, att utnyttja sin rösträtt – ”because it matters”. Kyrkan erbjuder skjuts ner till vallokalen, om någon behöver det – både för att förhandsrösta idag, eller för att rösta på själva valdagen, tisdagen den 8 november. Han säger sedan att kyrkan inte får sanktionera någon enskild politiker eller politiskt parti – det kan leda till att de förlorar sin status om non-profit organisation. Men så avslutar han med ”Men så mycket kan jag säga att jag ÄLSKAR kvinnor i byxdress!” Applåder och skratt. Ridå. På eftermiddagen hann vi med ett valmöte med Hillary i Cleveland. Fantastiskt välregisserat och imponerande på alla sätt. Skyltar att vinka med delas ut till alla som vill ha, man ser till så att läktarna bakom Hillary – som alltså ses i de bilder och filmer som de närvarande journalisterna publicerar i allehanda medier – är fullproppade – även om inte hela lokalen är det. Stämningen byggs successivt upp med lokala kampanjarbetare, den demokratiske senats-kandidaten från Ohio, och slutligen kommer den lokale basketstjärnan LeBron James upp tillsammans med Hillary på scen. Jublet är öronbedövande, och alla (inklusive vår svenska grupp) viftar med skyltar med budskap som ”It’s her turn”, ”I’m with her” och ”Madam President – get used to it!”. Hennes tal är cirka en halvtimme långt, och hon talar väl - engagerat och sammanhängande. Säger att ”Anger is not a solution” – med en klar adress till sin motståndare. Det hon i sitt tal beskriver att hon vill skapa liknar i mångt och mycket Sverige – barntillsyn som alla ska ha råd med, betald föräldrapenning, sjukpenning, högskolor som alla ska ha råd med, m.m. När hon går av scenen, spenderar hon gott och väl 15 minuter med att gå runt och hälsa på dem som står närmast avspärrningarna – och tar selfies, på sig tillsammans med fans. Hundratals selfies. Hillary har under kampanjen blivit kritiserad för att inte vara tillräckligt varm och ”fuzzy”, inte gulla tillräckligt med folk, barn och hundar. Den kritiken visade hon här att hon tagit lärdom av – ingen som såg henne in action här kan ha något att klaga på i det avseendet!

© 2020 Oxenstierna & Partners AB