Kanada och Sverige – både lika och olika

Uppdaterad: 4 sep 2019


Okej, jag gör det många inte gillar att jag gör här, jag buntar för en stund ihop Montréal med Kanada. Än så länge är det ju inget självständigt land. Och Kanada känns ändå extremt närvarande i Montréal - även om det finns krafter som jobbar för att Quebec (provinsen som Montréal ligger i) ska bli en självständig stat.

Så vad skiljer oss åt? Låt oss börja med vad som skiljer Kanada mot USA som de flesta av oss besökt. Den allra tydligaste skillnaden är hur fysiskt aktiva stadens invånare är. Det finns ett cykelsystem som heter Bixi som utnyttjas flitigt och var man än går, OCH oavsett tid på dagen, dyker det upp joggare både här och där. Bilarna är också mindre här, husen lägre och det finns faktiskt mindre versioner av både Empire State Building och Notre Dame. Det finns också betydligt fler europeiska kopplingar i Montréal i form av gamla kyrkor och kvarter med europeiska influenser. Kontrasten är ofta skarp när kyrkorna möter skyskraporna.

Vad skiljer då Kanada från Sverige? Vi reser mycket mer i Sverige, det är en av de första sakerna som slår mig när jag pratar med kollegorna på Casacom. En av förklaringarna till det är dels våra lågprisflyg som inte finns här överhuvudtaget och dels närheten vi har till Paris, Berlin, London eller Rom. En weekend sys lätt ihop. Om du i Kanada reser motsvarande flygtid hamnar du fortfarande i Kanada. Om du inte flyger söderut mot USA vill säga, men där är de kulturella likheterna fortfarande hyfsat stora. Det här påverkar såklart vilka konsumtionsmönster som finns i Kanada, och vad kanadensarna lägger sina pengar på, eftersom det helt enkelt är dyrare att resa.

Kanada och Sverige har annars många gemensamma punkter; vi har ett liknande klimat (även om staden nu är insvept i en väldigt kvav värme just nu), ett starkt hockeyintresse, gillar närheten till naturen och ett kök som faktiskt inte så olikt det vi har hemma. Okej, en maträtt sticker ut, snabbmaten med stort P - Poutin (läs mer här   http://sv.wikipedia.org/wiki/Poutine). Något som också är vanligt är att många restauranger som saknar alkoholtillstånd låter gästerna själva ta med sitt vin. Vad tror ni om att lansera något liknande i Sverige? Nästa års sommarhit?

Sett som marknad är Europa som bekant mer splittrad än Nordamerika vilket ställer krav på att kommunikationen anpassas lokalt för att lyckas nå ända fram till målgrupperna. Om vi bryter ur Montréal ur Kanada igen, blir det tydligt hur Montréal skiljer sig åt genom den franska-kanadensiska kulturen, precis som Sverige skiljer sig från Danmark, Norge och Finland. Det finns därmed många likheter i hur vi arbetar på OxP och Casacom i våra projekt när vi bryter ner budskap i flera olika delar för att anpassa dem och ge dem en lokal touch och nyhetsvinkel. Det är också något som gör Worldcom Public Relations Group, som både OxP och Casacom är en del av, till ett populärt val bland våra kunder.

© 2019 Oxenstierna & Partners AB