Ibland blir man förvånad, eller i varje fall milt överraskad.

Uppdaterad: 4 sep 2019


Den fjärde februari gick OxP:s  kund Nordic Service Partners (NSP) ut med att KFC, Kentucky Fried Chicken, kommer till Sverige. Eller snarare tillbaka, eftersom det fanns en KFC-restaurang i Stockholm en kort tid på 1980-talet. Pressmeddelandet var vagt. Kontentan var att vi äter mer kyckling nuförtiden, att KFC har massor med restauranger och att en kommer till Stockholm. Oklart när och var, men på väg är de, kycklingarna alltså.

Hur intressant kan det vara? Landet kryllar redan av Donkar, Burger King, MAX, Pizza Hut, och Sandysar, förutom tusentals kebabhak, korvmojar och kaffeställen med konstiga kaffesorter och både det ena och andra att plocka up "on the go".  Ännu mer amerikansk snabbmat? Den nyheten passar bäst i branschmedia…

Helt fel slutsats. Totalt generalfelaktig. Dagen efter nyheten var Expressens artikel om kycklingankomsten Sveriges mest delade.  Över 40 tidningar skrev, däribland Di (som gjorde en helsidesdjupanalys med finansiell vinkel, förstås), Fastighetsvärlden och Börsveckan.  Och SvT gjorde inslag.

Enligt statistiken så läste 7 946 948 personer om kycklingarna. Okej, några läste väl mer än en artikel, men det är ändå ett par miljoner fler än de som tittar på Mello. Ännu fler twittrade.  "All mat som är friterad och kommer i hink är bra", skrev signaturen ettpunktnoll. Och han var inte ensam.  Superlativen flödade som frityrolja genom de digitala kanalerna, även om en hel del av twittrarna förmodligen ännu bara sett KFC på bild. Och om åtminstone en av dem som jublade högt vet jag att han är glutenintolerant. Han kan alltså inte ens äta den panerade fågeln.  Men glad är han ändå.

Det är bara att konstatera att jag hade fel. Vår aptit på ännu fler sorters amerikansk snabbmat är helt gränslös. (Den förvånade, ärligt talat, till och med mina PR- kollegor som arbetade med lanseringen.)  Så är det uppenbarligen. Vad det säger om den svenska folksjälen vet jag inte, men intressant är det…

En person höll envist emot i hyllningskören. Naturligtvis var det den alltid lika surmulet gruffande göteborgskrögaren Leif Mannerström.  "KFC är varken gott, nyttigt eller hör hemma i Sverige", muttrade han. Som alltid kärringen mot strömmen. Det känns tryggt att det finns sådana med.

/Eric Österberg

© 2020 Oxenstierna & Partners AB