Grundarna mest intressanta när journalister rapporterar om startups

Uppdaterad: 4 sep 2019


När europeiska journalister rapporterar om startups vill de främst berätta om visionärerna bakom företagen och sociala medier är en av de viktigaste kanalerna för företagen att nå ut.

Oxenstierna & Partners har tillsammans med nätverket Worldcom PR Group undersökt startup-företagens kommunikation i Europa. Mer än 50 journalister från tretton länder var med i undersökningen som belyser vad journalister bevakar och vad de tycker om kommunikation kring startup-företag.

Resultatet visar att journalisterna främst fokuserar på personliga vinklar om företagens grundare följt av företagens strategi och filosofi.
 Journalisterna är också intresserade av att läsa om företagskulturen.

Undersökningen visar att närmare 70 procent av respondenterna använder sociala medier för att hitta information och det är därmed journalistens viktigaste källa. Journalisterna tycker det är ett effektivt sätt att läsa in sig på företaget och personerna bakom.

Samtidigt satsar många startup-företag hårt på sociala medier för att nå ut med sina budskap. Förmodligen på grund av att de har förstått att journalisterna bevakar dem på dessa plattformar, samtidigt som det är ett billigt sätt att nå ut.

56 procent av journalisterna använder sin bekantskapskrets som källor. Undersökningen visar att traditionellt nätverkande är ett fortsatt viktigt arbetsverktyg. Mer än 50 procent av journalisterna i undersökningen använder regelbundet personliga kontakter och vänner som källor i sin rapportering kring startups. 60 procent uppger att de använder pressmeddelanden och presskonferenser för att lära känna bolagen.

Olle Pettersson

© 2019 Oxenstierna & Partners AB