En Worldcom-konferens i ett märkligt land

Uppdaterad: 4 sep 2019


Det har varit dags för årets Worldcomkonferens för EMEA (Europe, Middle East & Africa). Denna gång möttes vi i Dubai under värdskapet av lokala Worldcombyrån Majlis PR. Som vanligt utbytte vi tankeväckande case, tittade på nya pr-metoder och välkomnade nya medlemmar i Worldcomfamiljen. Byråer från Nigeria, England och Kina upptogs i gemenskapen efter presentation och omröstning. En av de mest intressanta tekniska nyheterna var Voxpopme, en automatiserad programvara för filminspelade personintervjuer. Korta intervjuer för användning på hemsida, intervjuundersökningar eller i andra sammanhang. Resultatet blir en inspelad filmsnutt där personens kroppsspråk säger väldigt mycket mer än skrivna intervjuer alternativt ifyllda enkäter. Priserna för denna typ av filmer gör dem mycket intressanta att pröva. En annan nyhet var en it-lösning för distribution av pressinformation till lokalpress. En ny holländsk tjänst för att fånga upp viktiga diskussioner från sociala medier presenterades och det är uppenbart att dessa tjänster blir allt bättre. Dubai är i sig en intressant plats. Som det största emiratet i Förenade Arabemiraten, där invånarantalet fördubblats på tio år och med 83 procent är gästarbetare blir platsen väldigt speciell. Överallt byggs det och alla tänkbara nationaliteter samsas på platsen. Dubai är mest känt för världens högsta byggnad Burj Khalifa (840 m), världens enda sjustjärninga hotell, Burj Al Arab, samt de märkliga skapade öar i olika skepnader utanför kusten. Informationschefen på Dubais departement för handel och turism, den energiska unga kvinnan Aida Al Busaidy, berättade om Dubais utveckling och informationskampanj #MyDubai fram till den kommande världsutställningen 2020. Al Busaidy, som är välbekant för dubaitierna från ett eget teveprogream arbetar målmedvetet med att bygga upp bilden av Dubai i media världen över. Som vanligt består dock de starkaste intrycken av mötena med kollegor från många marknader och de erfarenheter som utbyts vid luncher, fikaraster och middagar. Alla de idéer som utbyts är viktiga för att föra pr-arbetet vidare, vidareutveckla och anpassa det till lokala förhållanden.

Björn Mogensen

© 2019 Oxenstierna & Partners AB