Bakom kulisserna på Casacom

Uppdaterad: 4 sep 2019


Har nu varit på Casacom och i Montréal i snart två veckor. Tiden rusar verkligen förbi, särskilt när kollegorna där hemma jobbar eftermiddag under min förmiddag. Det blir en del arbetsuppgifter som ska klaras upp under den tid vi delar, samtidigt arbetar jag inom flera uppdrag på Casacom. Mycket att göra? Visst, men jag gillar det! Eftersom vi båda är med i Worldcom Public Relations Group konkurrerar vi inte med varandra och jag har därför haft möjligheten att komma in bakom kulisserna och se hur man arbetar med allt från försäljning, strategi och genomförande. Så, vad har jag gjort för iakttagelser och vad tar jag med mig hem?

Sett till marknader för PR-byråer i Montréal och Stockholm så skiljer de sig åt något, marknaden är något större här vilket skapar förutsättningar för flera nischade PR-byråer. Det finns, men är inte särskilt vanligt, byråer som kombinerar PR och IR som OxP. Bland det som Casacom och OxP har gemensamt är att vi ofta har tar huvudansvaret när det gäller att sprida ett företags eller organisations budskap i områden med stora kulturella, men också geografiska, skillnader. I Casacoms fall kan det till exempel handla om att lansera en amerikansk konst- och hantverkskedja i Quebec (där 25% av Kanadas befolkning bor). Här fungerar det inte att göra en copy paste av lanseringen som gjordes till övriga Kanada. I stället behöver man anpassa budskapen till den fransk-kanadensiska kulturen och sedan bryta ner dem ytterligare baserat på vilken region man riktar sig till. Det kan liknas med det arbete vi gör på OxP när vi till exempel anpassar kommunikationen för en av våra kunder som har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark.

Under mina veckor på Casacom har jag arbetat med flera av deras uppdrag, bland annat i för Michaels Stores (http://michaels.com/on/demandware.store/Sites-MichaelsCanada-Site/default/Home-Show) och IÖGO (http://www.iogo.ca/fr/), där jag snabbt lärde känna medarbetarna och kunde ta del av deras kunskaper, men också bidra med egna idéer och erfarenheter. Jag har också sett och arbetat med deras tekniker för brainstorming och lärt mig hur de på ett kreativt sätt för in sociala medier i kriskommunikation.

Naturligtvis är ett internship som detta bra för de medarbetare som deltar och deras utveckling, men det är också värdefullt för PR-byråerna eftersom det utbyts kunskaper och erfarenheter som gör att de kan bli ännu vassare och därmed addera ytterligare värde för kunderna. Jag kan varmt rekommendera andra PR-byråer att sy ihop liknande internship, det är en win-win som ger otroligt mycket tillbaka.

Visste ni förresten att en av de mest kända svenskarna i Montréal är Mats Näslund? Jodå, efter att han 1986 var med och tog hem Stanley Cup med hockeylaget Montréal Canadiens har han en evig hjältestatus och går under namnet "Le Petit Viking" (den lille vikingen).

Nyfiken på vad Martine Venne från Casacom tyckte om sina veckor på OxP? Läs hennes blogg här (http://casacom.ca/en/martine-in-stockholm-professional-learning/)

© 2019 Oxenstierna & Partners AB