© 2019 Oxenstierna & Partners AB

Allt svårare att synas på Facebook

Uppdaterad: 4 sep 2019

Har du också funderat på varför vissa saker syns i ditt Facebookflöde och andra inte? Igår var jag och några kollegor på frukostseminarium hos Cision och lyssnade till Jennie Hahn von Dorsche från The Amazing Society.

Att skaffa en Facebooksida har varit ett förhållandevis enkelt sätt för företag att synas i sociala medier. Gratis dessutom. Nu rasar marknadsförare världen över eftersom Facebook nyligen har förändrat sin algoritm så att företag får mindre organisk räckvidd för inlägg med alltför uppenbart säljsyfte. Även inlägg som syftar till att driva trafik till lotterier, undersökningar och tävlingar kommer få mindre spridning. Orsaken är bland annat att man vill förbättra användarvänligheten. Men vad många kanske inte tänker på är att Facebook inte bara är en gratistjänst vi umgås på utan ett företag som likt alla andra strävar efter att gå med vinst.

Med den nya algoritmen måste företag börja jobba lite för att förtjäna den uppmärksamhet som de är ute efter. Ett bra innehåll är grunden och nyckeln till framgång. Men för att öppna dörren till så många mottagare som möjligt måste man komplettera med betalda annonser. En inte helt oväntad strategi från Facebook - ett företag som redan under tredje kvartalet 2014 hade 2,68 miljarder dollar i annonsomsättning.

Varje framgångsrikt företagsinlägg kommer alltså kräva mer tid, pengar och förarbete. Jag tycker att det är helt rätt eftersom de långsiktiga konsekvenserna förhoppningsvis blir att kvalitén och läsvärdet på inläggen ökar samtidigt som det sker en minskning av antalet meningslösa ”kom-och-köp-inriktade” inlägg. Kanske kommer interaktionen mellan företag och facebook-följare förbättras. Sist men inte minst kommer behovet av den kompetens som många av oss kommunikatörer sitter på att öka.