Är leda hemligheten bakom kreativiteten?

Barn ska ha tråkigt ibland, det med emfas uttalade Astrid Lindgren på sin tid. Hon såg tråkiga perioder som en viktig grund för kreativt skapande. Att barnen efter en tråkig period kom på saker att göra, projekt att genomföra eller bara för att få tid att smälta händelser.


Men idag är det nästan omöjligt att ha tråkigt. Vi matas oavbrutet med nyheter och underhållning i en aldrig sinande ström. Tänk själv hur lätt det är att växla över till något socialt media eller till en nyhetssajt när tiden egentligen borde ägnas åt att lösa en arbetsuppgift, samtala inom familjen eller något annat. Men tröskeln till att ta upp telefonen eller byta skärmbild på datorn är så låg att de mer nyttiga alternativen inte blir av.


För särskilt de som arbetar inom lite mer kreativa yrkesområden, och de är många idag, behöver en hjärna som får vila sig emellanåt och smälta intrycken.


Oxenstierna & Partners brittiska partnerbyrå JBP inom PR-nätverket Worldcom har kommit fram till tre viktiga saker du kan göra i vardagen för att minska beroendet av digitala kickar för att inte säga ett digitalt beroende.

De är:

  1. Stäng av alla notifieringar i form av plingljud på din dator och telefon. De som gör att du genast måste kolla vad som står på och därmed tappa både koncentration och flow för en god stund efteråt.

  2. Sluta slöscrolla. Sätt tider på dagarna när du kollar sociala media. Kanske också tider för att tänka. Det är faktiskt inte så svårt om man försöker och utövar lite disciplin på sig själv.

  3. Håll nere antalet sajter eller appar. Prioritera kvalitet över kvantitet. Visst är det lätt att kolla en viral video som någon rekommenderar eller lite skvaller på en sajt. Men efteråt kan det kännas ganska tomt.


Det kan faktiskt vara en ganska uppfriskande upplevelse att sitta på bussen hem och bara fundera över hur du ska ta itu med något för att känna ”Heurekamomentet” skölja över dig när du kommer på en lösning.

© 2019 Oxenstierna & Partners AB